Rollebeskrivelser i Gausdal Håndballklubb 



Gausdal håndballklubb drives etter lover og regler til enhver tid satt av Norges idrettsforbund og Norges håndballforbund. Oppdaterte lover finnes til enhver tid på følgende sider: https://www.idrettsforbundet.no/tema/juss/nifs-lov/

https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lover-og-regler/lover-og-bestemmelser/


Leder

• Velges for 1 år

• Er ansvarlig for driften av klubben

• Er den som leder og legger opp alle styremøtene

• Har forhandlingsfullmakt (kan delegeres)

• Er den som møter på alle hovedlagsmøter

• Ansvarlig ved endelig inngåelse av kontrakter (spillerkontrakter, trenerkontrakter, sponsorkontrakter osv.)

• Hovedansvarlig i SA og ansvarlig for tilganger til medlemmer i organisasjonen

• Ansvarlig for å godkjenne overganger SA

• Er kontaktleddet til Norges Håndballforbund, NHF Region, idrettsråd og idrettskrets, og skal møte i de fellesfora hvor klubben er invitert. Informasjon herfra deles med resten av styret.

• Ansvarlig for politiattestordningen

• Er den som delegerer og styrer jobber som ikke er definerte

• Utarbeide fullmaktmatrise og legge frem disse for vedtak i styret. Implementere rutiner som sikrer etterlevelse av disse.

• Er den som lager og fremfører årsrapporten til årsmøtet i samarbeid med sekretær og økonomiansvarlig.

• Pådriver for strategi og videreutvikling av klubben.

• Kan i tillegg til nestleder og markedsansvarligkonomiansvarlig disponere håndballgruppas konti.

• Invitere til evalueringsmøter ved sesongslutt

• Ansvarlig for å initiere økonomi støtte, søknader etc.

• Ansvarlig for revidering av klubbhåndboka

• Ansvarlig for oppdatering av kurstilbud fra: Norges Håndballforbund, Norges Idrettsforbund og Idrettskretsen.

• Informere om alle aktuelle kurs og seminarer.

• Motiverer folk i klubben til å ta utdanning.

• Ansvar for innkreving av treningsavgifter og purringer

• Dommeroppgjør i TA


Sportslig leder

• Velges for 2 år

• Ansvarlig for at alle trenere i klubb tar den obligatoriske trenerattesten

• Ansvarlig for oppstartsmøter

• Ansvarlig for oppmelding av lag til seriespill

• Kalle inn og skrive referat fra møter i sportslig utvalg

• Håndtere konflikter mellom trenere-spillere-foreldre som kommer til styret i sammarbeid med leder

• Informere alle trenere/lagledere om klubbens sportslige plan som er et praktisk verktøy for ledere og trenere i klubben.

• Legge til rette for at trenere og andre som skal ha tilhørighet til sportslig plan blir involvert i utviklingen.

• Ansvarlig for å ha tilstrekkelig med trenere og oppmenn i forhold til oppmeldte lag.

• Skal på vegne av håndballklubben sørge for nødvendig treningstimer i hall.

• Skal tilrettelegge for trenerforum et par ganger hver sesong.

• Ansvarlig sammen med leder for å utarbeide trenerkontrakter.

• Er den som har oversikt over cuper og andre former for sportslige aktiviteter.

• Foreslå trener og dommergodgjørelse for styret

• Oppsett av treningstider i hall, publisering av disse

• Utarbeide spillerkontrakter, lisensblanketter, skademeldinger, frilisenser og dispensasjoner

• Føre referat, notat og årsberetning fra møter i sportslig utvalg

• Kartlegge kompetansen i klubben og kartlegge behovet for all utdanning.

• Følge opp trenere/dommere/ledere som går på kurs.

• Utarbeide ”kurspakker” til klubbens årlige behov.


Nestleder/materialforvalter

• Velges for 2 år

• Fungere som leder under dennes fravær, og bør derfor være valgt med henblikk på at han/hun kan rykke opp som leder på et senere tidspunkt

• Bistår leder og danner et lederteam med denne

• Føre inventarliste og holde den ajour

• Ansvarlig for klubbens materiell (bruk og oppbevaring på en sikker måte)

• Ansvarlig for klubbens ungdomsutvalg

• Ansvarlig for barnehåndballansvarlig

• Ansvarlig for lydanlegg og utlån av materiell/utstyr

• Innhente tilbud og foreslå leverandør om klubbutstyr

• Ansvarlig for innkjøp av premier og statuetter

• Ansvarlig for å koordinere og samkjøre klubbens arbeid med å rekruttere, motivere og utvikle det frivillige arbeidet i klubben.

• Ellers definerte oppgaver, på samme måte som et ordinært styremedlem.

• Påse at lagene velger representanter til klubbens barn og ungdomsutvalg


Økonomi-/regnskapsansvarlig

• Tjenesten utføres i dag av Kantall v/Hilde Waalen

• Disponerer alle bankkontoer

• Ansvarlig for betaling av signerte regninger

• Fremlegge økonomisk oversikt til styret når de ber om det (både i hovedlaget og håndballgruppa)

• Oversikt over ”kasse”

• Føre regnskap for klubben og sammen med leder legge frem budsjettet for styret ved årets slutt


Markedsansvarlig

• Velges for 2 år

• I samarbeid med dugdansansvarlig ha ansvar for:

• Billettsalg i hallen

• Andre dugnader

• Godkjenne/koordinere dugnad på lagsnivå

• Påse at dugnader blir likt fordelt og sammen med resten av styret kartlegge behovet for dugnader i fremtiden.

• Ansvarlig for initsiering av sponsor og reklame

• Hovedansvar for klubbens nettsider og holde disse oppdatert

• Sørge for avtaler med regnskaps tjenester


Sekretær

• Velges for 2 år

• Føre referat fra årsmøte/styremøte og sørge for utsendelse av disse.

• Ansvarlig for innkallelse til styremøte, årsmøte osv.

• Ansavarlig for å ta i mot årsberetninger fra lag og utvalg og legge det inn i referatet fra årsmøtet

• Ansvarlig får å skrive referat fra årsmøte og sørge for at årsmøteprotokollen blir signert av to utvalgte personer.

• Ansvarlig for oppdatering av medlemsregister (evt. i samarbeid med leder).

• Ansvarlig for adresselister og arkiv (Spond).

• Ansvarlig for legge styremøteprotokoller i Spond

• Ansvarlig for innhenting av politiattester der hvor klubben/idrettslaget ikke har en egen person med dette ansvaret.

• Vedlikeholde klubbens hjemmesider/sosiale plattformer

• Ansvarlig for oversikt over antall spilte kamper

• Ansvarlig ved oppmerksomhet som gaver, blomster osv på vegne av håndballgruppa/håndballklubben.

• Ansvarlig for utstedelse av sesongbilletter


Styremedlem

• Velges for 2 år

• Bidra til å løse ikke-definerte oppgaver (prosjekter)

• Være behjelpelig med styrets arbeid ved behov.

• Frivillighetsansvarlig

• Ansvarlig for å koordinere og samkjøre klubbens arbeid med å rekruttere, motivere og utvikle det frivillige arbeidet i klubben.


Barnehåndballansvarlig:

Nestleder sportsutvalg

• Hver klubb bør jobbe for å få på plass en barnehåndballansvarlig med følgende ansvarsområder:

• Kontaktperson opp mot Region Innlandet og for lagene i egen klubb i alderen 6- 12 år

• Rekrutterings ansvarlig - sørge for igangsetting, men flere ressurser i klubben må gjennomføre tiltakene

• Stille til ett årlig felles møte med Region Innlandet og barnehåndballansvarlige fra andre klubber

• Sette i gang tiltak i egen klubb eller i samarbeid med andre klubber for spillere eller trenere (Sosialt eller faglig innhold)

• Være en pådriver i egen klubb for at trenere i barnehåndball tar trenerutdanning.

• Sikre gode rutiner for å spre informasjon om idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett i alle ledd i idrettslaget.

• Oppfordre til at idretter og grupper samarbeider, koordinerer, videreutvikler et mangfoldig og variert aktivitetstilbud for barna i idrettslaget.

• Arbeide for at alle barn blir inkludert i idretten, og at kostnaden for å drive idrett (som også inkluderer utstyr og reise, ikke bare treningsavgift) bør være lavest mulig.


Rekrutteringsansvarlig:

Leder

• Jobbe kontinuerlig for å rekruttere spillere og trenere

• Lage og ha en plan/strategi for rekrutteringsarbeidet. Dette vil føre til at det ikke er tilfeldig om klubben har lag i de forskjellige årsklassene eller ikke.

• Målsetting før hver sesong å ha lag og trenerteam i alle årsklassene

• Den ansvarlige må lage en strategi som forteller noe om når og hvordan spillere og trenere skal rekrutteres.


Dommerkontakt

• Velges for 2 år

• Dommerkontakten skal være bindeleddet mellom klubbens dommere og NHF Region Innlandet.

• Sørge for at det kommer dommere til alle kamper hvor dommere fra klubben er satt opp

• Hjelpe klubbens dommere med forfall og følge opp dommere i forbindelse med treningskamper og trening

• Dommeroppsett ved mini/aktivitetsserie

• Melde på dommere for kommende sesong innen gjeldende frist.

• Begynne arbeidet med den påfølgende sesongen i god tid, helst før nyttår.

• Samarbeide med utdanningsdriveren om dommerkurs.

• Påse at klubben sørger for nødvendig dommerutstyr.


Arrangementsansvarlig

• Velges for 2 år

• Leder er fast medlem i styret

• Sørge for at alle lag har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre arrangement/hjemmekamp i hallen

• Ansvar for bemanning av kiosk og inngang

• Informere kioskansvarlig for fruktkurv behov

• Ansvarlig for sekretariatkorps

• Ansvarlig for innkalling av isbjørner

• Organisere og delegere ved felles jul og sommer avslutning

• Være ledende i større arrangement i regi av klubben

• Ved arrangement utvalg:

• Lede dette (delegere oppgaver til medlemmene)

• Kalle inn til møter og skrive referat

• Planlegge, koordinere og gjennomføre planlagte arrangement

• Sørge for at arrangementene er økonomisk bærekraftig

• billettsalg og evt. dommeroppgjør i hallen.

• Er kontaktperson mot hovedlaget i saker som vedgår dugnader.

• Skrive årsberetning

• Ansvar for å skaffe «fairplay» vert


Kioskansvarlig

• Ansvar for innkjøp, prising og beholdning

• Ansvar for innkjøp og lage fruktkorg

• Er ansvarlig for overføring av nødvendige bilag og oppgjør til kasserer i forbindelse med kiosk og inngang

• Ansvar for oppstart, drift og opprydding av kiosk

• Ansvar for å melde forslag til endringer av rutiner og varer til styret

• Matvarer skal kjøpes hos

• Rekvisita skal kjøpes hos