Rollebeskrivelser i Gausdal Håndballklubb
Gausdal håndballklubb drives etter lover og regler til enhver tid satt av Norges idrettsforbund og Norges håndballforbund. Oppdaterte lover finnes til enhver tid på følgende sider: https://www.idrettsforbundet.no/tema/juss/nifs-lov/
https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lover-og-regler/lover-og-bestemmelser/
Leder
• Velges for 1 år
• Er ansvarlig for driften av klubben
• Er den som leder og legger opp alle styremøtene
• Har forhandlingsfullmakt (kan delegeres)
• Er den som møter på alle hovedlagsmøter
• Ansvarlig ved endelig inngåelse av kontrakter (spillerkontrakter, trenerkontrakter, sponsorkontrakter osv.)
• Hovedansvarlig i SA og ansvarlig for tilganger til medlemmer i organisasjonen
• Ansvarlig for å godkjenne overganger SA
• Er kontaktleddet til Norges Håndballforbund, NHF Region, idrettsråd og idrettskrets, og skal møte i de fellesfora hvor klubben er invitert. Informasjon herfra deles med resten av styret.
• Ansvarlig for politiattestordningen
• Er den som delegerer og styrer jobber som ikke er definerte
• Utarbeide fullmaktmatrise og legge frem disse for vedtak i styret. Implementere rutiner som sikrer etterlevelse av disse.
• Er den som lager og fremfører årsrapporten til årsmøtet i samarbeid med sekretær og økonomiansvarlig.
• Pådriver for strategi og videreutvikling av klubben.
• Kan i tillegg til nestleder og markedsansvarligkonomiansvarlig disponere håndballgruppas konti.
• Invitere til evalueringsmøter ved sesongslutt
• Ansvarlig for å initiere økonomi støtte, søknader etc.
• Ansvarlig for revidering av klubbhåndboka
• Ansvarlig for oppdatering av kurstilbud fra: Norges Håndballforbund, Norges Idrettsforbund og Idrettskretsen.
• Informere om alle aktuelle kurs og seminarer.
• Motiverer folk i klubben til å ta utdanning.
• Ansvar for innkreving av treningsavgifter og purringer
• Dommeroppgjør i TA
Sportslig leder
• Velges for 2 år
• Ansvarlig for at alle trenere i klubb tar den obligatoriske trenerattesten
• Ansvarlig for oppstartsmøter
• Ansvarlig for oppmelding av lag til seriespill
• Kalle inn og skrive referat fra møter i sportslig utvalg
• Håndtere konflikter mellom trenere-spillere-foreldre som kommer til styret i sammarbeid med leder
• Informere alle trenere/lagledere om klubbens sportslige plan som er et praktisk verktøy for ledere og trenere i klubben.
• Legge til rette for at trenere og andre som skal ha tilhørighet til sportslig plan blir involvert i utviklingen.
• Ansvarlig for å ha tilstrekkelig med trenere og oppmenn i forhold til oppmeldte lag.
• Skal på vegne av håndballklubben sørge for nødvendig treningstimer i hall.
• Skal tilrettelegge for trenerforum et par ganger hver sesong.
• Ansvarlig sammen med leder for å utarbeide trenerkontrakter.
• Er den som har oversikt over cuper og andre former for sportslige aktiviteter.
• Foreslå trener og dommergodgjørelse for styret
• Oppsett av treningstider i hall, publisering av disse
• Utarbeide spillerkontrakter, lisensblanketter, skademeldinger, frilisenser og dispensasjoner
• Føre referat, notat og årsberetning fra møter i sportslig utvalg
• Kartlegge kompetansen i klubben og kartlegge behovet for all utdanning.
• Følge opp trenere/dommere/ledere som går på kurs.
• Utarbeide ”kurspakker” til klubbens årlige behov.
Nestleder/materialforvalter
• Velges for 2 år
• Fungere som leder under dennes fravær, og bør derfor være valgt med henblikk på at han/hun kan rykke opp som leder på et senere tidspunkt
• Bistår leder og danner et lederteam med denne
• Føre inventarliste og holde den ajour
• Ansvarlig for klubbens materiell (bruk og oppbevaring på en sikker måte)
• Ansvarlig for klubbens ungdomsutvalg
• Ansvarlig for barnehåndballansvarlig
• Ansvarlig for lydanlegg og utlån av materiell/utstyr
• Innhente tilbud og foreslå leverandør om klubbutstyr
• Ansvarlig for innkjøp av premier og statuetter
• Ansvarlig for å koordinere og samkjøre klubbens arbeid med å rekruttere, motivere og utvikle det frivillige arbeidet i klubben.
• Ellers definerte oppgaver, på samme måte som et ordinært styremedlem.
• Påse at lagene velger representanter til klubbens barn og ungdomsutvalg
Økonomi-/regnskapsansvarlig
• Tjenesten utføres i dag av Kantall v/Hilde Waalen
• Disponerer alle bankkontoer
• Ansvarlig for betaling av signerte regninger
• Fremlegge økonomisk oversikt til styret når de ber om det (både i hovedlaget og håndballgruppa)
• Oversikt over ”kasse”
• Føre regnskap for klubben og sammen med leder legge frem budsjettet for styret ved årets slutt
Markedsansvarlig
• Velges for 2 år
• I samarbeid med dugdansansvarlig ha ansvar for:
• Billettsalg i hallen
• Andre dugnader
• Godkjenne/koordinere dugnad på lagsnivå
• Påse at dugnader blir likt fordelt og sammen med resten av styret kartlegge behovet for dugnader i fremtiden.
• Ansvarlig for initsiering av sponsor og reklame
• Hovedansvar for klubbens nettsider og holde disse oppdatert
• Sørge for avtaler med regnskaps tjenester
Sekretær
• Velges for 2 år
• Føre referat fra årsmøte/styremøte og sørge for utsendelse av disse.
• Ansvarlig for innkallelse til styremøte, årsmøte osv.
• Ansavarlig for å ta i mot årsberetninger fra lag og utvalg og legge det inn i referatet fra årsmøtet
• Ansvarlig får å skrive referat fra årsmøte og sørge for at årsmøteprotokollen blir signert av to utvalgte personer.
• Ansvarlig for oppdatering av medlemsregister (evt. i samarbeid med leder).
• Ansvarlig for adresselister og arkiv (Spond).
• Ansvarlig for legge styremøteprotokoller i Spond
• Ansvarlig for innhenting av politiattester der hvor klubben/idrettslaget ikke har en egen person med dette ansvaret.
• Vedlikeholde klubbens hjemmesider/sosiale plattformer
• Ansvarlig for oversikt over antall spilte kamper
• Ansvarlig ved oppmerksomhet som gaver, blomster osv på vegne av håndballgruppa/håndballklubben.
• Ansvarlig for utstedelse av sesongbilletter
Styremedlem
• Velges for 2 år
• Bidra til å løse ikke-definerte oppgaver (prosjekter)
• Være behjelpelig med styrets arbeid ved behov.
• Frivillighetsansvarlig
• Ansvarlig for å koordinere og samkjøre klubbens arbeid med å rekruttere, motivere og utvikle det frivillige arbeidet i klubben.
Barnehåndballansvarlig:
Nestleder sportsutvalg
• Hver klubb bør jobbe for å få på plass en barnehåndballansvarlig med følgende ansvarsområder:
• Kontaktperson opp mot Region Innlandet og for lagene i egen klubb i alderen 6- 12 år
• Rekrutterings ansvarlig - sørge for igangsetting, men flere ressurser i klubben må gjennomføre tiltakene
• Stille til ett årlig felles møte med Region Innlandet og barnehåndballansvarlige fra andre klubber
• Sette i gang tiltak i egen klubb eller i samarbeid med andre klubber for spillere eller trenere (Sosialt eller faglig innhold)
• Være en pådriver i egen klubb for at trenere i barnehåndball tar trenerutdanning.
• Sikre gode rutiner for å spre informasjon om idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett i alle ledd i idrettslaget.
• Oppfordre til at idretter og grupper samarbeider, koordinerer, videreutvikler et mangfoldig og variert aktivitetstilbud for barna i idrettslaget.
• Arbeide for at alle barn blir inkludert i idretten, og at kostnaden for å drive idrett (som også inkluderer utstyr og reise, ikke bare treningsavgift) bør være lavest mulig.
Rekrutteringsansvarlig:
Leder
• Jobbe kontinuerlig for å rekruttere spillere og trenere
• Lage og ha en plan/strategi for rekrutteringsarbeidet. Dette vil føre til at det ikke er tilfeldig om klubben har lag i de forskjellige årsklassene eller ikke.
• Målsetting før hver sesong å ha lag og trenerteam i alle årsklassene
• Den ansvarlige må lage en strategi som forteller noe om når og hvordan spillere og trenere skal rekrutteres.
Dommerkontakt
• Velges for 2 år
• Dommerkontakten skal være bindeleddet mellom klubbens dommere og NHF Region Innlandet.
• Sørge for at det kommer dommere til alle kamper hvor dommere fra klubben er satt opp
• Hjelpe klubbens dommere med forfall og følge opp dommere i forbindelse med treningskamper og trening
• Dommeroppsett ved mini/aktivitetsserie
• Melde på dommere for kommende sesong innen gjeldende frist.
• Begynne arbeidet med den påfølgende sesongen i god tid, helst før nyttår.
• Samarbeide med utdanningsdriveren om dommerkurs.
• Påse at klubben sørger for nødvendig dommerutstyr.
Arrangementsansvarlig
• Velges for 2 år
• Leder er fast medlem i styret
• Sørge for at alle lag har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre arrangement/hjemmekamp i hallen
• Ansvar for bemanning av kiosk og inngang
• Informere kioskansvarlig for fruktkurv behov
• Ansvarlig for sekretariatkorps
• Ansvarlig for innkalling av isbjørner
• Organisere og delegere ved felles jul og sommer avslutning
• Være ledende i større arrangement i regi av klubben
• Ved arrangement utvalg:
• Lede dette (delegere oppgaver til medlemmene)
• Kalle inn til møter og skrive referat
• Planlegge, koordinere og gjennomføre planlagte arrangement
• Sørge for at arrangementene er økonomisk bærekraftig
• billettsalg og evt. dommeroppgjør i hallen.
• Er kontaktperson mot hovedlaget i saker som vedgår dugnader.
• Skrive årsberetning
• Ansvar for å skaffe «fairplay» vert
Kioskansvarlig
• Ansvar for innkjøp, prising og beholdning
• Ansvar for innkjøp og lage fruktkorg
• Er ansvarlig for overføring av nødvendige bilag og oppgjør til kasserer i forbindelse med kiosk og inngang
• Ansvar for oppstart, drift og opprydding av kiosk
• Ansvar for å melde forslag til endringer av rutiner og varer til styret
• Matvarer skal kjøpes hos
• Rekvisita skal kjøpes hos